Overbrugd

Overbrugd

vrijdag 31 mei 2024

Het nieuws was er plots: na veel gesteggel onder voorzitter Van Zwol was er een kandidaat waar de vier fractieleiders zich unaniem in konden vinden!! Zowaar, verbazingwekkend na alle gedoe. Dick Schoof, een keurige meneer die heel veel weet over beveiliging en alles wat daar mee samenhangt. Niet gek in deze tijd waar de vindingrijkheid van geboefte verbazingwekkend is. Geen politieke ervaring, vooral verbindend, het merendeel van de Nederlanders zien deze benoeming wel zitten. Ik sluit me bij hen aan.

Nu las ik vanmorgen in Trouw een alleraardigste reactie van een lezer. Truus Groothuis heet ze en ze woont in Culemborg. Ze schrijft:

'Premier Schoof. Het is even wennen aan die naam. Ik moest denken aan Jozef die volgens Genesis droomde dat hij met zijn broers op het land korenschoven aan het binden was. Zijn schoof ging overeind staan en de schoven van zijn broers bogen zich ervoor. Het werd hem niet in dank afgenomen. Denkend aan de toekomstige premier van Nederland hoop ik niet dat het voor hem op deze manier uitpakt. Dat hij meebuigt met de andere schoven zodat ze samen de 'korenschovenhuisjes' die vroeger op het land stonden kunnen bouwen. Ook Jozef omarmde later zijn broers'.

Dank je wel Truus, het is een prachtige vondst. Als ik straks premier Schoof met een boodschap voor de tv hoor, zie ik toch dat korenveld. En wie weet, alle schoven staan keurig in gelid, allemaal hetzelfde...

 


 Ben Viegers maakte dit schilderij en het hing destijds in het Noord-Veluws Museum in Nunspeet...

 

************************************************************************************

Die mij de weg wou wijzen 

 

Die mij de weg wou wijzen,
gaat in zijn eentje reizen
door onbekende straten
van onbekend gebied.
Mijn lief heeft mij verlaten,
de liefde niet.

Kan hem geen raad meer vragen
en op de mooie dagen
geen vreugde met hem delen.
De kinderen van mijn dromen,
wanneer die zijn gekomen,
zal hij niet met ze spelen.

Die mij de weg wou wijzen,
gaat in zijn eentje reizen
door onbekende straten
van onbekend gebied.
Mijn lief heeft mij verlaten,
de liefde niet.

Mijn angsten en mijn zorgen
blijven voor hem verborgen,
zijn troost heb ik verloren.
En als ik trots mag wezen,
zal hij daar niet van lezen,
zal hij daar niet van horen.

Mijn lief heeft mij verlaten,
de liefde niet.

Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk