Overbrugd

Overbrugd

woensdag 9 oktober 2024

Milton is in aantocht! Morgenochtend  krijgen de inwoners van de staat Florida daar mee te maken. De orkaan koerst recht  over de Golf van Mexico en komt ergens in Clearwater Beach aan wal. Ooit woonden mijn broer en schoonzus in dat luxueuze kustplaatsje. Een soort Noordwijk aan Zee, waar vooral de rijken genoten van alle goeds aldaar. Vanuit hun kamer op de elfde verdieping heb ik vaak naar het strand zitten kijken, we wandelden er langs. Eerst met mijn lief, later met mijn maatje en rustten uit op strandstoelen. We kwamen ook in de nabij gelegen stad Tampa, het thuisfront van drie miljoen Amerikanen. Deze stad ligt op dit moment op een zeer gevaarlijke plek. Mijn schoonzus appte gisteren: Hallo Aly, Ja we hebben batterijen en kaarsen, genoeg brood met kaas en water in huis. En nu is het afwachten. Ze denken harde wind en veel regen. Maar in Clearwater, waar onze condo ooit was, daar is het heel erg. Iedereen moet daar vandaan. De burgemeester van Tampa zegt: 'Als je blijft, ga je dood.' Zoiets heb ik nooit eerder gehoord... 

De mensen in Florida en ook nog in de noordelijker gelegen staten zijn nog steeds de ravage aan het opruimen waar de orkaan Helene hen mee opzadelde. Doorgaans zijn de centra dicht op zondag voor afleveren van 'kapotte spullen en troep'. Nu waren ze het hele weekend open. Ruim 200 slachtoffers maakte Helene. Milton maakt er mogelijk nog meer. De orkaan wordt aangekondigd als de zwaarste tot dusver. Ook Biden keek zeer bezorgd.

Als ik schrijf aan mijn broer en schoonzus hoe griezelig de situatie in Europa is geworden, vertelt hij altijd over de orkanen. Die vooral in deze tijd van het jaar van zich doen horen. Hopen en bidden dat het achteraf nog is meegevallen. Maar soms, als hier ook de herfststormen om het huis razen, de grote boom achter mijn huis door elkaar rammelt, de oude boom aan de voorkant goed onderhanden neemt, als ik de ruiten soms langzaam zien buigen en de wind hoor gieren, ja dan denk ik aan mijn broer en schoonzus, die het zoveel erger meemaken. Ze wonen nu in Lady Lake en dat ligt wel iets veiliger. Hoewel, je kunt het nooit helemaal weten. Orkanen zijn onbetrouwbaar...

 


 


 

Foto's vanuit Clearwater Beach, van boven naar beneden:

De Golf van Mexico bij mooi weer,

De Golf van Mexico bij betrokken weer,

Strandstoelen op het strand bij de Golf van Mexico...

 

************************************************************************************

Meisje met anorexia 


Rachne, wat mij in stand hield
als mijn wereld haast verging
was altijd mijn vermogen
tot bewondering,
 
bewondering voor grote steden
en kerken die ik zag,
voor de muziek van Schubert
en Offenbach en Bach,
 
voor Mozart, die gedachten
zo vrijuit stromen liet
dat verdriet tot geluk werd,
geluk tot blij verdriet
 
en voor de dichter Nijhoff,
die onder woorden bracht
hoe hij dicht bij zijn moeder
keek naar 't geheim der nacht.
 
Bewondering voor een liedje
over het Rembrandtplein,
bewondering voor de meisjes,
alle meisjes die er zijn.
 
Bewondering voor de Lieve Heer,
die bloemen bloeien laat
en vogeltjes doet fluiten
terwijl Hij niet bestaat!
 
Als je aan de overkant bent,
is bewondering dan geen brug
maar gewoon weer eens wat eten?
Ach, lieverd, kom terug.

Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk