Overbrugd

Overbrugd

dinsdag 8 oktober 2024

Kijk, dat is nu leuk nieuws: Drents Museum De Buitenplaats in Eelde is weer open. Onder een nieuwe naam en met een nieuwe koers. Het is nu volwaardig onderdeel van het Drents Museum in Assen. En dat vind ik persoonlijk het mooiste museum in het noorden. Lichtelijk opgewonden rijden we naar Eelde. Het tochtje alleen al is de moeite waard. Er hangt nog een lichte nevel, maar de zon zet alles in een feestelijke gloed. Bij Museum De Buitenplaats is het inmiddels druk. Aardige dames schuiven ons gratis kaartjes toe voor nog eens een museum bezoek en dan zijn we binnen. Het eerste wat ik denk is: 'Ik zie aan de inrichting de hand van het Drents Museum in Assen.' Want inrichten kunnen ze daar! In de openingstentoonstelling Power to the Flower staan bloemen in de kunst van de Nederlandse art nouveau centraal. De bloem als symbool voor de komst van een nieuwe tijd, precies zoals voor het nieuwe Drents Museum De Buitenplaats Er zijn topstukken en verrassende objecten kunst rond 1900 van het Drents Museum. Kernwoorden zijn aangebracht op de wanden. Lang blijf ik turen naar het woord 'Hoop'. Misschien ben ik dit woord wat vergeten door alles wat het journaal ons voorschotelt. Ruud van Empel laat ons genieten van een collage die hij samenstelde van door hem gevonden en gefotografeerde bloemen. Zo zie ik een spiegel waarbij het glas omgeven is door een fraaie rand bloemen. Maar bloemen zijn er ook als versiering op een dienblad, op vazen, op kaptafels en natuurlijk op schilderijen. De directeur van het Drents Museum Assen loopt heel gelukkig rond en geniet zichtbaar. We maken een kort praatje met hem en aan zijn oproep om vooral reclame te maken, voldoe ik hier. Met veel plezier overigens. Door de tuinen van het museum lopen we naar het Nijsinghhuis. Daar woonden Janneke en Jos van Groeningen. Ze zijn niet meer onder ons, maar samen hebben ze van het rustieke pand iets prachtigs weten te maken. Aangekleed met kunst van over de hele wereld, want het paar reisde veel. Ze waren de grondleggers van Museum De Buitenplaats. Vooral de grote beschilderde wanden doen je van ene verbazing in de andere tuimelen. Tot slot twee olifanten in de garage, die zo naar je toe lijken te lopen. We wandelen nog even door de beeldentuin. Er staan 36 kunstobjecten. Die tuin is door Janneke aangelegd, compleet met een rozentuin en een appeltuin. Met een laatste blik op het bovenraam van de oranjerie, waar ik Adam en Eva in het paradijs herken, gaan we terug. Met een hoofd vol gedachten en spinsels. Misschien zit ik er naast, maar ik voelde in dat prachtige Nijsinghhuis een zekere eenzaamheid. Dat zou best kunnen, want heeft dit voorname echtpaar zich thuis gevoeld in Eelde? Ik kan het ze niet meer vragen...

 


 


 

 


 Foto's van boven naar beneden:

'Dansende bloemen'  als opening van de expositie Power to the Flower 

Floresta van Ruud van Empel

Olifanten

Adam en Eva in het paradijs

 

 ***********************************************************************************

De cabaretier 

 

Ik had mijn mooie meisje
beschreven in een lied
en liet haar 't liedje horen.
Ze zei: 'Zo ben ik niet.'

Ik maakte voor mijn meisje 
een hele leuke grap.
Ze zei: 'Ik moet bekennen
dat ik er niks van snap.'

Ik ben een pop gaan maken
die sprekend op haar leek.
Ze wilde niets herkennen,
toen zij die pop bekeek.

Ik zag mijn mooie meisje
als mijn aanstaande bruid,
zij maakte op een zondag
onze verkering uit.

Nu heb ik dus mijn grap nog,
mijn liedje en mijn pop.
Daar moet ik maar mee leven,
daar treed ik maar mee op.

Een grapje en een liedje,
zes dagen in de week
en een kleine poppedijne,
waar ik dan buik mee spreek.

Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk