Noyers-sur-Serein
Een
dagje slenteren door een middeleeuws getint dorp, waar nog de stadswallen zijn
en de ronde torens. Waar de bouwstijlen van huizen in de 15e eeuw en
de eeuwen daarna goed bewaard zijn gebleven. Zo maar wat rondstruinen in leuke
winkeltjes, misschien een kerk binnenlopen en tenslotte neerzakken op een
lommerrijk terras achter een glas koele wijn om na te dromen.
Noyers-sur-Serein, een dorp ten zuidoosten van Auxerre is dè plek voor al deze
dingen.
Schilderachtige huizen uit de 15e tot de 18e eeuw, maar het
mooist is toch wel het gildehuis met de kunstig bewerkte houten panelen.
Herkenbaar zijn de timmerman en de leerlooier. We verlaten het plein en
wandelen naar de laatgotische Notre-Dame, die gebouwd is tussen 1491 en 1515.
Behoedzaam duwen we de kerkdeur open. In het halfduister staat stil en
afwachtend Maria, geflankeerd door twee engelen aan de linker zijde en twee aan
haar rechter zij. Ze zijn prachtig in hun ruim vallende gewaden van roomwitte
en zeegroene stenen zijde met gouden motieven. Mist de ene engel de
rechterhand, de andere heeft links slechts een stomp. Zo kunnen ze elkaar
helpen bij alle ongemak. Ik wil ze fotograferen, maar het is moeilijk een goede
foto te maken. De vloer kraakt vervaarlijk, één plank is zelfs afgebrokkeld, er
onder gaapt het duister. Nu pas is de slechte staat van de kerk te zien. Hoe
staat het met de religie in Noyers en hoe meelevend zijn de parochianen van
deze kerk? Vrijwillige handen in
opknapwerk, het is een prachtig en bindend project. Aan de andere zijde van
Maria staan ook twee engelen. Hier is de situatie nog hachelijker, maar ook
deze engelen moeten worden vastgelegd. Ik klim over de stok, die aangeeft dat
men bij overschrijding op gevaarlijk terrein belandt. Maria lijkt ademloos toe
te kijken. Overal liggen dikke kalkbrokken, planken wiebelen. Maar de engelen
houden de wacht en ik bedank hen hardop met goede woorden. Het andere deel van
de kerk ziet er beter uit. Verrukkelijk is een glas-in-lood-raam met dansende
engelen in roze gewaden en wijduit waaierende vleugels. De rest van het raam
valt hierbij in het niet, het verhaal is onduidelijk. In veel kerken is een
offerblok voor onderhoud kerk, hier ontbreekt het en dat is een gemiste kans.
We wandelen langs het voormalig Collège dat is gesticht door de broeders van de
Doctrine Chrétienne in 1633. Op de roze zijgevel is een prachtige blauwe
zonnewijzer aangebracht. Aardig zijn de straten met roze naamborden en de vele
bakken vol kleurige bloemen. Een raam wordt geopend, de gordijnen worden
opnieuw toegeschoven. Rond dit alles hangt die zalige stilte, die nog langzamer
doet lopen. Alleen het nu is er, daarbuiten lijkt alles zich op te lossen. Op
een klein terras zakken we neer. Geen wijn, maar liever een glas koel bier.
Traag het vervolg van de route doorlezen.
In een nis naast de Tonnerre Poort
staat het beeld van ‘Onze Lieve Vrouwe van de weg naar Pacy’, beter bekend als
‘Sainte Verote’. Bleekte de zon haar kleur door de eeuwen heen? Maar juist in
die vaagheid is ze prachtig en al even mooi is haar armloze kindje. Als troost
houdt Maria de kleine een trosje druiven voor. Traditioneel kwamen hier de
wijnbouwers op 15 augustus een tros groene druiven ophangen om het onweer af te
weren. Maar ook de jonge meidjes wisten de poort te vinden. Het was de plek om
te bidden voor het krijgen van een goede echtgenoot. Wandelen over oude
stadswallen, kuieren langs de oever van de Serein met de schilderachtige huizen
en zien hoe schoon de rivier de beelden teruggeeft in de spiegeling van het water. We eten
druiven op een rustieke bemoste bank onder oude bomen. Naast ons rijst een
crucifix hoog op, het gemartelde lichaam van Jezus is half verstopt tussen het
gebladerte. Rusten aan de voet van het Kruis… kan het beter?