Vézelay
Ze
ligt op een driehonderd meter hoge heuveltop in het noorden van het Parc du
Morvan en ziet uit over een schilderachtig dorpje. Iedere dag bekijkt ze het
brede lint van mensen in de smalle straat naar de heuvel, mensen die haar om
religieuze of toeristische reden willen ontmoeten. Ze is indrukwekkend en
sereen tegelijk, haar leven is veelbewogen, daarbij herbergt ze ook nog eens de
relieken van Maria Magdalena. Haar naam is Basilique Ste.-Madeleine en ze staat
in Vézelay.
De
tocht van Auxerre naar Vézelay is aangenaam en voert langs blonde korenvelden,
nauwelijks ontloken zonnebloemvelden en veelbelovende kersenboomgaarden. Al van
ver is de Tour Saint-Michel te zien, de andere toren van de Ste.- Madeleine is
nooit voltooid. We laten de auto achter op de parkeerplaats aan de voet van de
heuvel en wandelen door de schilderachtige Rue St.-Pierre en de Rue St.-Étienne
naar boven, genietend van kunsthandels en souvenirwinkeltjes, een
taartjeswinkel naast de oude herberg, huizen in grijze verveloosheid met
bleekblauwe kozijnen en witte stokrozen.
Op het plein voor de kerk is veel te
zien. Een pelgrim in verschoten kleren met afgetrapte schoenen leunt ontroert
op een knoestige stok, toeristen in hippe vakantiekleding zijn druk in de weer
met de nieuwste fotoapparatuur en twee zusters in grijs habijt eten een broodje
op een brokkelig muurtje. Het mensenlint uit de Rue St.-Étienne waait uit over
het plein. En ieder die het graf van Jacobus de Meerdere in Santiago de
Compostela wil bezoeken, kan hier de pelgrimage beginnen.
Het
voorportaal (nartex) van de kerk is in schemer gehuld, bezoekers schuiven in
grote stilte om elkaar heen om toch vooral het grote en centrale timpaan boven
de brede toegangsdeuren naar de kerk te kunnen zien. In het midden zit Christus
in de mandorla (amandelvormig aureool), omringd door de apostelen die de
Heilige Geest ontvangen.
De figuren komen los van de achtergrond, de gewaden lijken te wervelen door windvlagen, op de gezichten is duidelijk expressie te zien, ook de gebaren zijn sprekend. Op de binnenste ring prijken allerlei volkeren gedeeltelijk verbeeld als vreemdsoortige dieren en op de band onder Christus trekken menselijke gedrochten met dierenkoppen, reuzen en pygmeeën in lange rij voorbij. Een onbekende kunstenaar heeft met de nodige fantasie de uitzending van de apostelen uitgewerkt. De vele bezoekers maken de lucht hier onzuiver, de kwaliteit van het timpaan gaat hierdoor achteruit. Deze zorg is in deskundige handen gelegd.

De figuren komen los van de achtergrond, de gewaden lijken te wervelen door windvlagen, op de gezichten is duidelijk expressie te zien, ook de gebaren zijn sprekend. Op de binnenste ring prijken allerlei volkeren gedeeltelijk verbeeld als vreemdsoortige dieren en op de band onder Christus trekken menselijke gedrochten met dierenkoppen, reuzen en pygmeeën in lange rij voorbij. Een onbekende kunstenaar heeft met de nodige fantasie de uitzending van de apostelen uitgewerkt. De vele bezoekers maken de lucht hier onzuiver, de kwaliteit van het timpaan gaat hierdoor achteruit. Deze zorg is in deskundige handen gelegd.
De
deuren onder het timpaan zijn gesloten, maar door de beide zijdeuren is al een
glimp van de majestueuze Ste.- Madeleine te zien. Het middagofficie is
begonnen, de zang van kloosterlingen komt ons tegemoet, bezoekers schuiven aan
in eerbied. Een jonge vader heft zijn kind hoog, het oudere broertje leunt
tegen de moeder in stille aandacht. Broeders en zusters in witte koormantels,
onder de witte sluiers zie ik enkele heel jonge gezichten. De abt leest het
bijbelgedeelte voor over Jozef, er wordt gezongen en er volgt een korte uitleg.
Mijn ogen dwalen rond: kleine, boogvormige ramen met blank glas, dikke pijlers
in kruisvorm met zachtroze banden. De kerk is in balans en dat wordt nog
versterkt door de geblokte gordelbogen.
De tijd heeft de steen in het romaanse
deel van de kerk van lichtgrijs in donkergrijs doen veranderen, het gotische
koor is echter door de vele vensters stralend licht. De voorbeden worden gezegd
en beantwoord met een gezongen respons, dan volgt het ‘Onze Vader’. Is er nog
iets dat om voorrang vraagt in mijn denken? Verbondenheid met mensen die ik
niet eerder zag en nooit weer zal zien. De zusters verdwijnen door een kleine
deur naar de kruisgang, keren terug zonder koormantel in stralend blauw habijt.
Door de half geopende deur zie ik een broeder met een zuster overleggen, in het
koor staan twee broeders na te praten, bezoekers lopen turend in gidsjes rond.
De
geschiedenis van dit godshuis is indrukwekkend. Rond 860 stichtte Girart de
Roussillon een benedictinessenklooster aan de voet van de heuvel, maar al snel
werd het klooster verwoest door de Noormannen. Een nieuw klooster werd gebouwd,
op de heuvel en nu voor benedictijnen. De relieken van Maria Magdalena vonden
er later een onderkomen, pelgrims kwamen opzetten, het werd het een geliefd
bedevaartsoort. Dramatisch was de brand op 22 juli 1120, waarbij meer dan 1000
pelgrims omkwamen. Glorieuze jaren volgden. In 1146 riep Bernardus van
Clairvaux uit naam van de paus de christenen op tot de Tweede Kruistocht. Hij
deed dat met daverende stem in het open veld dichtbij de kerk. Lang ging het
goed met de kerk, maar door ingrijpende beslissingen begon in 1538 de ommekeer
en weer later maakte de Franse Revolutie de verwoesting compleet. Dank zij de
oplettendheid van de schrijver Prosper Mérimée in 1834 keerde voor de Ste.-
Madeleine het tij, ze werd hersteld en vertroeteld en is nu stralender dan
ooit.
Wandelend
langs de kapellen ontmoet ik Johannes de Doper, Franciscus van Assisi en
Bernardus van Clairvaux met hooggeheven kruis, Maria Magdalena staat koninklijk
op haar hoge zuil, een gedeelte van haar relieken ligt iets verder in een
zuilenschacht. Langs de muren in het schip van de kerk staan de zwarthouten
kruisen, die na een internationale pelgrimstocht in 1946 werden achtergelaten.
Maar het mooist van alles zijn toch de 99 kapitelen waarop scènes uit het Oude
en het Nieuwe Testament zijn afgebeeld. Ontwapenend door hun eenvoud en
herkenbaar in hun verhaal vormen ze met elkaar een ‘volksbijbel in steen’. Ik
dwaal langs oude verhalen die tot leven lijken te komen. Twee Engelsen staan voor
‘Jacob vecht met een engel’, ze verschillen van mening in heftig gebaren.We
houden de crypte met daarin de overige relikwieën van Maria Magdalena voor
gezien en wandelen naar graslandje met het groot houten kruis om de geest van
Bernardus te ontmoeten…