Leipzig (6)
Leipzig is de stad van religie, muziek maar vooral van
de omwenteling
Konditorei
‘Kandler’ heeft een prachtige oude gevel, binnen hangt een aangename sfeer. De
Kaffee und Torte smaken uitmuntend. Er wordt gepronkt met Bach op alle
mogelijke manieren en dat is begrijpelijk. De Thomaskirche, de kerk van Bach,
ligt een paar honderd meter hier vandaan. De kerk werd in 1212 gebouwd als
kloosterkerk voor de Augustijnen. Werd in 1355 het oorspronkelijk Romaanse koor
in gotische stijl omgebouwd, in 1482 deed men er een flinke schep bovenop en
werd het Romaanse schip van de kerk afgebroken en ontstond de huidige Gotische
koepelkerk. Beroemd werd de kerk omdat Maarten Luther hier op Pinkstermaandag
1539 de reformatie invoerde. Nog beroemder werd de Thomaskirche vanwege Johann
Sebastian Bach, die van 1723 tot 1750 hieraan was verbonden als organist en
koordirigent
Wanneer
ik oog in oog sta met dit godshuis bekruipt me een gevoel van ontroering. Hier
liggen de stappen van Luther, maar vooral van Bach. En moet het zo wezen? Op
dit moment repeteert een koor met orkest op de orgelgalerij. Zittend, opgenomen
in stille eerbied van anderen, laat ik me meevoeren op de tonen van Bach.
Nieuwkomers schuiven aan en worden één met de anderen. Zo bindend is Bach. De
repetitie is voorbij, mappen met bladmuziek worden dichtgeklapt, de
instrumenten ingepakt. Als ik de rondwandeling begin klinkt het zojuist
gehoorde koraal nadrukkelijk na. Opvallend in deze kerk zijn de kruisribben in
gedekt rood; daar waar ze elkaar kruisen is een zwart accent aangebracht.
Mooi
is ook het vleugelaltaar in door een koord afgesloten koorruimte. Een
glas-in-lood raam achter het altaar laat Christus zien die de wonden in zijn
hand toont aan Thomas. Afbeeldingen van diverse stadsbestuurders weerszijden
van het altaar verstoren deze sacrale ruimte. Dan pas zie ik de bronzen
grafsteen verzonken in de betegelde vloer; de laatste rustplaats van Johann
Sebastian Bach. Een neergelegd boeket gele chrysanten lijkt wonderlijk op te
lichten. Bach, nagenoeg blind na een mislukte oogoperatie, overleed in 1750 en
werd begraven op het Johanneskerkhof. Toen men het graf ontdekte in 1894 werden
de stoffelijke resten overgebracht naar de Johanneskerk. Nadat deze kerk werd
verwoest in de Tweede Wereldoorlog, kreeg Bach alsnog een rustplaats in
Thomaskirche, de kerk waar hij met muziek en hart mee was verbonden.
In
de Südsakristei is een schitterende verzameling van muziek instrumenten uit de
tijd van Bach opgesteld. Een goede èn tijdloze plek. Bezoekers gaan, bezoekers
komen. Luther, ooit hier op de kansel, kom ik breeduit en verkondigend tegen in
een stiltehoek. Dat de Geest doorwerkt is te zien aan een eigentijdse appelboom
met blozende appels, waarop de naam van
pas gedoopten prijkt met hun dooptekst. Lang valt er te kijken naar de
gedachtenisvensters. Het glas-in-lood raam van Bach is rustig in blauw en rood
evenwicht, terwijl in het Luthervenster het rood overheerst. Buiten werp ik een
kushand op afstand naar Bach.
Hij
houdt al vanaf 1908 de kerkgangers in de gaten en beluistert nauwgezet hun
zang.
Een
snelle duik in het winkeltje naast de Thomaskirche De juffrouw achter de
toonbank is allerminst een flodder. Integendeel, zij ademt distinctie en een
ook vleugje Bach. Kaarten en boekjes pakt ze met grote toewijding in een
muzikaal ogend zakje. En helemaal goed wordt het wanneer ik het boek ontdek
‘Johann Sebastian und ich’, van onze Maarten ’t Hart.
We
wandelen richting station. Een bronzen beeld in een drukke winkelstraat bezorgt
koude rillingen. De rechterhand gestrekt als in de Hitlertijd, de linker
afwerend tegen verschrikkingen. Ook de voeten doen mee: een bloot been en een
been gestoken in een laars. Het hoofd ontbreekt. Deze hoofdloze mens nestelt
zich voor altijd op mijn netvlies.
Voor
wie graag stations bekijkt is het Hauptbahnhof een eldorado. Dit station
behoort tot één der grootste ter wereld, heeft een lengte van 298 meter, bezit
een ondergronds winkelcentrum en parkeergarage. En treinen voor alle
richtingen. De koffie is goed, de broodjes zijn knapperig.
Ook
Leipzig is zwaar beschadigd in de Tweede Wereldoorlog, maar kwam weer overeind
dankzij knappe deskundigen èn gedreven inwoners. Historische gebouwen zijn
kundig gerestaureerd, tussenliggende gaten verantwoord opgevuld met hedendaagse
architectuur, samen vormen ze een mooi geheel. Leipzig ademt en geeft die adem
door aan ieder die vooruit blikt. Bach, Luther en Goethe, ze waren hier zeer
aanwezig. Voeg daarbij de vreedzame revolutie die Oost- en West-Duitsland
uiteindelijk herenigde, dan is gepaste eerbied voor Leipzig begrijpelijk. Stad
van religie, stad van muziek, stad van poëzie, maar vooral stad van de
Omwenteling…