Overbrugd

Overbrugd

dinsdag 3 januari 2023

Vanmorgen het bekende ommetje gemaakt en nagedacht. Het was nog wat mistig en af en toe zag ik iemand met een hond. Verder was het stil. Negen uur, mensen slapen uit want het leven is zeer vermoeiend. Dichtregels van Ida Gerhardt kwamen spontaan boven: 'Het sneeuwt over Uw geschonden aarde'. 'Nou Ida', mompelde ik, 'misschien was het toen geen pretje, maar wat denk je van dit hedendaagse?' De column van Ephimenco schoot me te binnen. 'Voorspellingen', stond er boven. Nu ben ik niet zo van voorspellingen en ik ben ook niet zo van Ephimenco, maar eerlijk is eerlijk: hij kan prachtig schrijven. Zo las ik toch de column uit. Dimitri Medvedev voorspelt een 'Vierde Rijk' met koning Poetin aan het hoofd. Het omvat Duitsland, Polen, de Baltische staten, de Tsjechische Republiek, Slowakije, de Republiek Kiev en andere marginale landen. En iets verder kwam er een andere voorspelling: Door de oorlog in Oekraïne zal er geen boterham met hagelslag te vinden zijn en zullen we op elkaar moeten kauwen. Als ik goed begrijp worden we kannibalen. En redactie van Trouw, het Dagblad van het Noorden heeft het meest actuele nieuws: 'Voor 2023: grote oorlog, nieuwe paus, kannibalisme en stijgende prijzen.' De wandeling zat er bijna op, maar eerst dook ik de supermarkt in en kocht tien pakken gekleurde hagelslag. Ik ben dol op roze muisjes. Ik voelde me een stuk rustiger.

Om de column niet al te katterig te laten eindigen zocht ik naar de Russische Kunst die ooit in het Asser Museum hing. Het was een prachtige tentoonstelling die veel kijkers trok. En zo raar, bij het kijken naar onderstaand schilderij zag ik in de gezichten steeds meer bekenden. Wordt dit onze toekomst?

 


Het gedicht van Wilmink eindigt plots. Het verhaal lijkt niet uit te zijn.. 

Afsluitend wens ik alle lieve bloglezers een gezond en goed jaar.Dat er een eind mag komen aan de vele oorlogen, dat er een eind mag komen aan de oorlog die ook ons dreigt mee te slepen...

 *************************************************************************************

Zo'n goeie jongen 

 

Een kleine jongen was
in huis en in de klas
gehoorzaam zoals geen.
Nooit kwaad. Nooit echt gemeen.
Een jongen die verdroeg
wat men ook deed of vroeg,
die nooit in opstand kwam,
die alles zo maar aan nam.
Het einde van dit lied,
ik weet het zelf nog niet.

Hij groeide op. Deed mee
aan Wereldoorlog Twee,
werd misschien ingezet
in 't hart van het verzet.
Daar dominee 't gebood, 
trotseerde hij de dood,
gehoorzaam zoals geen.
Hij redde menigeen.
Is dat het eind van 't lied?
Misschien. Misschien ook niet.

Mogelijk ook heeft hij
een gids gehad die zei
dat iedere Germaan
naar het Oostfront moest gaan.
In zijn gehoorzaamheid
voerde hij bitter strijd,
aan de verkeerde kant,
voor het verkeerde land.
We zijn nog lange niet
aan 't einde van dit lied.

Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk