Overbrugd

Overbrugd

donderdag 8 februari 2024


In Trouw staat iedere dag een klein stukje tekst waarboven staat: 'Goedemorgen'. Daarna in kleinere letters iets over de inhoud. Af en toe lees ik deze stukjes, meestal word ik afgeleid door de zienswijze van Ephimenco of Stevo Akkerman. Zij behoren tot mijn favorieten. Maar de tekst onder 'Goedemorgen' op blz. 2 van woensdag 7 februari was best aardig: 'Plandelen', tijdens de vastentijd, doet uw kerk al mee? Drie christelijke geloofsgemeenschappen in Leeuwarden grijpen de veertig dagen tot Pasen aan om niet alleen minder te consumeren, maar ook te minderen met plastic. Ze gaan o.a. 'planderen': plastic ruimen en wandelen. Kijk, dat zijn twee vliegen in één klap. Met een grote zak plus handschoenen en een papierprikker kun je nadenken. En in de aanloop naar Pasen is er genoeg om je in te verdiepen. Volgende week woensdag begint de Vastentijd of de Veertigdagentijd. Het is een tijd van inkeer en bewustwording. Veertig dag om proberen het oude ritme van luxe en nooit genoeg, van oppervlakkigheid en aan eigen gewin denken, los te laten. En begin je er aan, het is best te doen. Op den duur krijg je er zelfs aardigheid in al kijkt de omgeving vaak vreemd. Ik herinner me 'soberheid en inkeer' in mijn werkzame leven. Hoe er op de werkvloer gewoon verjaardagen werden gevierd en hoe ik dan moedig bedankte voor gebak. Hoe ongerust de collega's dan keken en medelijdend vroegen of het wel goed met me ging. Ik herinner me ook kloosterbezoeken in die tijd waarin de soberheid werd onderhouden. Op één keer na en ik noem het klooster niet. 'Is er niet iets lekkers bij de koffie?', zo klonk de vraag toen de koffie werd binnengebracht. En zowaar, het was er. Op een bordje kreeg ik een glanzend stuk cake gepresenteerd. En nog erger: 'Ik heb er van genoten!'

 

 

Nog even: Vanmiddag zou ik vast wat kunnen oefenen in het 'plandelen'. Maar ik zie dat het op dit moment flink regent. Er lijkt zelfs wat natte sneeuw tussen te zitten. Het lijkt me een goede uitvlucht...

 

***********************************************************************************

Steengroeve 

 

De boeren hebben nooit gemerkt
dat er zo keihard werd gewerkt
onder hun land:
de boeren hadden 't druk genoeg.
Toch kwam er diep onder hun ploeg
iets groots tot stand.

Daar hakte men het materiaal
voor huis en kroeg en kathedraal
en voor stations:
je kijkt er dagelijks tegenaan.
Maar 't grootste bouwwerk, zo ontstaan,
bleef ondergronds.

Het is dat duistere negatief
van wat zich bovengronds verhief:
dat labyrint
dat alle bouwsels overleeft
waarvoor het steen geleverd heeft,
zelfs kerken, kind.

Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk