Overbrugd

Overbrugd

donderdag 29 februari 2024

Mijn huishoudelijke hulp zei afgelopen week toen ze hoorde dat ik naar 'Over mijn lijk' keek: 'Dat is eigenlijk geen goed programma voor je.' En gelijk heeft ze. Maar toch, ik heb alle afleveringen gevolgd. Na afloop voelde ik me mat en somber. Voor alle duidelijkheid, het is een programma waarin Tim Hofman in gesprek gaat met jonge mensen die niet lang meer te leven hebben. Hij maakt dit programma al vele jaren en de laatste keren ben ik het ga volgen. Nou vind ik de titel wat cru. Is er voor dat woord 'lijk' geen ander woord te bedenken? Goed, het is meteen duidelijk waar het over gaat. Deze vijf jongeren weten dat hun leven kort zal zijn, desondanks halen ze er alles uit en zijn ze bereid heel open over hun gevoelens te praten. Daar is Zoë met een uitgezaaide botkanker, Jeffrey met uitgezaaide darmkanker, Eva met uitgezaaide longkanker, Jegor met een hersentumor en Maaike met een melanoom. Ondertussen zijn Zoë en Jeffrey overleden en mochten de kijkers de laatste gesprekken en de uitvaart volgen. Lastig en verdrietig. Gisteren was voor 'Sophie en Jeroen' één van de mensen met uitgezaaide kanker uitgenodigd en wel Eva. Ze is heel jong, heeft net haar 25e verjaardag gevierd met veel toeters en bellen! Knap. Destijds mochten kijkers haar huwelijksdag volgen en daarna leefden we mee met uitslagen van artsen. De ene keer viel het mee, de andere keer tegen. Ontreddering bij Eva, dan toch weer moed vattend. We zagen hoe haar haar werd afgeknipt voordat ze aan een chemokuur begon. We zagen ook hoe haar een pruikje werd aangemeten. En wonder, steeds hield haar positieve karakter haar op de been. Gisteren zat ze, met haar vader en Tim Hofman, aan tafel en mocht haar verhaal doen. En dan is het alleen maar stil worden. Wat een dapper en mooi mensenkind! Jegor met de hersentumor gaat goed. Hij heeft zich laten behandelen in Frankrijk en dat is hoopgevend. Tot slot is er Maaike met de melanoomkanker. Ook zij gaat goed, lijkt zowaar genezen. Sport weer volop maar vertelt wel dat zij anders naar het leven is gaan kijken. De verdieping die ze ervaart vindt ze een verrijking. Misschien is het voor alle vijf bedoeld, maar ik noem Eva en laat een bloem voor haar achter omdat ze een plek heeft gekregen in mijn hart. Vanwege haar puurheid en ongekunsteldheid...

 


 

***********************************************************************************

Buurvrouw 

 

Elke weegschaal legde 't loodje,
waarop jij je had gewogen
in je imposante blootje
en dan tóch die meisjesogen.
Ik werd haast verliefd op jou, 
ik vond jou zo'n enig mens,
buurvrouw
van over de grens.

Jij mocht naar geheimen vragen
zonder dat ik me ging schamen
en we hebben in die dagen
heel wat afgelachen samen.
Dat het zo niet blijven zou,
ach, dat wist toch nog geen mens,
buurvrouw
van over de grens?

Ik kan niet meer met je praten,
alles is nu zo beladen:
als ik zeg wat ik moet haten,
zul je mij misschien verraden.
Overal is kwade trouw,
alles heeft nu een tendens,
buurvrouw
van over de grens.
 
Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk