Overbrugd

Overbrugd

donderdag 15 februari 2024

Steeds meer kerken zitten zonder vaste predikant. En wordt er eindelijk iemand gevonden die zich wil binden aan een 'herderloze' gemeente, dan is het vaak voor zoveel procent. Zo is ook de gemeente waar ik bij hoor ruim een jaar vacant. Een 60% baan ligt er kant en klaar. We redden ons, want we zijn een actieve gemeente. Maar nu hoor ik het ook van naburige gemeenten. Vaak wordt er zelfs nog een pastorie bij aangeboden. Onze kerkenraad nodigde ons uit om ook met voorstellen te komen, mits je iemand op het spoor was gekomen. Jagen op een predikant, het lijkt wel een soort vossenjacht. Even wat namen? IJsselmuiden (bij Kampen), Wilsum, Hasselt (zelfs twee maal) en vorige week hoorde ik dat ook de bevlogen predikante van de Vrije Hervormde Gemeente in Kampen vertrekt per 1 juli. Regelmatig kom ik in de Bonifatiuskerk in Vries, ook daar zijn ze op zoek. En het wonderlijke: de vertrokken voorgangers waren allemaal zo'n 9 jaar in dienst en vonden het allemaal tijd om te gaan omdat nog langer blijven voor zowel de predikant als de gemeente niet goed zou zijn. Dus dames en heren predikanten, krabt u zich nog eens achter de oren, misschien ligt er voor u een geweldige taak in het begeleiden van actieve gemeenten. Ik heb gezegd en daarmee heb ik ook bijgedragen aan deze 'jachtpartij'. Er is een pak van mijn hart, zo kan ik weer rustig slapen. Wat mis ik opeens A.J. Klei, columnist van Trouw. Klei schreef vooral over allerlei kleine voorvallen in gemeenten en deed dat zo geestig dat hij mijn voorbeeld werd. Toen hij jaren geleden overleed, heb ik zijn kinderen geschreven dat hun vader mijn grote voorbeeld was en is gebleven. Wanneer Klei een wervend stukje zou schrijven voor predikanten om de taak van herder op te nemen, zouden zakken vol sollicitaties naar de scriba's van betreffende kerken worden gebracht. Stel je voor: hele postauto's volgeladen. Helaas, we moeten het doen zonder Klei. Laten we de hoop behouden...

 



 Van boven naar beneden: De Bron in IJsselmuiden en de Bonifatiuskerk in Vries

 

************************************************************************************

De rebbe leert de kinderen schrijven

 

De herinnering aan een Jiddisch liedje

In de kleine sjoel
staat een kacheltje
en het brandt heel goed.
En de rebbe leert
lieve kinderen
hoe je schrijven moet.

't Is Hebreeuws nog wel
dus heel moeilijk, hoor,
het moet keurig net.
Heb je 't mooi gedaan,
dan wordt een vlaggetje
in je schrift gezet.

En de rebbe zegt:
'Wie bevatten kan
wat dit boek beschrijft,
die vindt ver van huis
iets van huis terug,
waar hij ook verblijt.

Lieve kinderen, 
diepe duisternis
krijgt je te doorstaan.
Daarom geef ik jullie
een klein lichtje mee,
dat nooit uit zal gaan.

Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk