Overbrugd

Overbrugd

vrijdag 29 maart 2024

Al geruime tijd volg ik Eddy van Wessel (1965). Hij is de enige fotograaf die viermaal de Zilveren Camera heeft gewonnen (in 2013, 2015, 2019 en 2022). Elke foto is een nagel in je ziel, zo omschreef de jury van de Zilveren Camera vorig jaar zijn werk. Naast de Zilveren Camera won Van Wessel nog diverse andere internationale prijzen. En hij kreeg ook nog eens een lintje en mag zich nu Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw noemen. 

De onderstaande foto stond in Trouw van 28 februari. Ik had er lang naar zitten kijken en voelde het machteloze verdriet van de rouwenden. Ze kijken hier naar de 14-jarige zusjes Joelia en Anna Aksentsjenko die in Kramatorsk werden gedood na een Russische aanval. De meisjes zaten niets vermoedend te genieten in een restaurantje. De moeder buigt zich hierover de kist en haar handen lijken te vertellen dat zij de meisjes vast wil houden.Het haar als een rouwsluier. Rozen. Misschien wel weer tot leven wil wekken. 'Kom slaap niet langer.' Staat de vader er achter in geruite blouse? Het zou kunnen, maar wordt niet vermeld. De foto hangt je gevangen, je moet en  naar kijken of je wilt of niet. Je blijft er naar kijken...

Gisterenavond was later op de avond een documentaire over Van Wessel en zijn werk.En ik besloot na wijs overleg met mezelf om daar niet naar te kijken. Misschien had ik het op moeten nemen. Maar iedere keer als ik foto's zie van deze fotograaf raken ze me tot in mijn ziel. Toch blijf ik hem volgen, want hij vertelt het ware verhaal. Het leed van de gewone mens. Mensen zoals wij.

Het leek me passend voor de Goede Vrijdag van dit jaar. Zo'n beladen Goede Vrijdag als nooit tevoren, uitgezonderd de WO II. En vanavond zullen we weer Goede Vrijdag vieren, zoals we gisteren de Witte Donderdag vierden. Met brood en wijn, in de kring, verbondenheid. Laten we bij alle leed in de wereld  verbonden blijven met die onbekende mens en zo goed mogelijk blijven omzien naar die ander dichtbij. Misschien in ogenschijnlijk kleiner leed, maar ook leed...

 

 

************************************************************************************

De winter is voorbij

 

Er komen overal in 't rond
de mooiste bloemen uit de grond
in blauw en paars en geel en rood
en katjes langs de sloot.
Vergeten is het wintertij
want de winter is voorbij.

Het grote zingen vangt weer aan:
je hoort het dappere vinkje slaan,
de koekoek praat zo mooi op maat,
de merel zingt  nog laat.
De duif is ook van de partij,
want de winter is voorbij.

De dieren hebben veel te doen
in al dat tere, jonge groen:
elk graaft een hol of bouwt een nest,
elk diertje doet zijn best.
't Is druk, druk, druk in bos en wei
want de winter is voorbij.

En liefste, waar blijf jij, blijf jij?
De winter is voorbij

Willem Wilmin
Een eigen Hooglied.
Uit: Verzameld werk