Overbrugd

Overbrugd

donderdag 7 maart 2024

Gisterenavond gekeken naar deel zes van Het verhaal van Nederland - Oranje - Nassau. En ik ben nu eens niet in slaap gezakt, want het ging nu over Koning Willem III, die als bijnaam Koning Gorilla kreeg. Ik viel van de ene verbazing in de andere en zou, was het één van mijn voorvaderen, ik zou de volgende dag de straat niet meer op durven. Dat er zoveel slechtheid in een mens met zo'n functie kan zitten! Als kind een grote pestkop en als echtgenoot iemand die zijn vrouw koningin Sophie vernederde tot op het bot. Die mooie en zeer populaire Sophie van Württemberg, die na lichte aarzeling trouwde met Willem III. Ach, onder Willem II was de macht al behoorlijk ingeperkt. Willem III begon met tegenzin aan zijn regeerperiode en bracht er niets, dan ook niets van terecht. Hij was een rokkenjager en dronk naar hartelust. Koningin Sophie had het gauw gezien en na jaren van voortmodderen gingen ze gescheiden wonen. Willem III hertrouwde met de Duitse prinses Emma van Waldeck-Pyrmont uit Arolsen. Ooit bezochten we tijdens een vakantie dit slot, we mochten zelfs de kamer van de jonge Emma bewonderen voordat zij op 20-jarige leeftijd vertrok om in Holland te huwen. Ik herinner me een kamer waarin blauw de overheersende kleur was. Aan de wand hing een schilderij van de jonge Emma, rode en wat bolle wangen. Het leek een vriendelijk boerenmeisje. Emma temde Willem en werd zeer geliefd in Nederland. De drie zonen van Willem waren overleden, maar bij Emma kreeg hij een dochter, prinses Wilhelmina. Willem overleed en Emma werd regentes voor de jonge Wilhelmina tot 1898. Ik kijk met belangstelling uit naar de twee laatste delen en ben heel benieuwd wat Daan Schuurmans aan pikante dingen weet te vertellen. Prinses Beatrix had wat zuur tegen Schuurmans gezegd, toen ze hoorde over deze serie: 'Sterkte hiermee.' Aardiger zou zijn: 'Veel succes!' Ooit las ik 'Vorsten', maar dat was in een vorig leven. De liefde voor de Oranjes is opgedroogd. Ze weten heel goed voor zichzelf te zorgen, tooien zich in de mooiste kleren, kostbare jachten, dure vakantiehuizen enz. En het blad Vorsten, dat  heb ik zingend naar de kringloop gedaan!!!  

 


 

Willem III bezocht paleis Soestdijk af en toe. Na het overlijden van prins Bernhard werd het paleis voor publiek opengesteld. Ik bezocht het toen met een vriendin. We waren verbaasd over het achterstallig onderhoud...

 

***********************************************************************************

Tijd en ruimte 

 

Het perspectief, gezichtsbedrog
voor mens en dier, of beter nog:
gezichtsverlies,
maakt alles kleiner wat verdwijnt,
zodat de ruimte kleiner schijnt
dan ze echt is.

Had ook de tijd maar perspectief:
steeds kleiner werden elke grief
en elk verdriet,
tot stipjes aan de horizon
waar niemand meer om huilen kon,
maar 't gaat zo niet.

Tijd is een weg in een groot woud
dat iedereen gevangen houdt
in schemering,
tijd is een pad waar je verdwaalt
en door jezelf wordt ingehaald,
een heksenkring.

Willem Wilmink
Uit: Verzameld werk