Overbrugd

Overbrugd

woensdag 17 april 2024

Na een aantal dagen van griepachtige klachten pak ik toch de 'pen' maar weer op. En er valt genoeg te schrijven, want de wereldvrede hangt aan een zijden draadje. Evenals de binnenlandse vrede want de vier die samen een regering moeten gaan vormen, gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Dan weer loopt de één kwaad weg, dan weer de ander. Volwassen gedrag? Ik kijk met tegenzin naar hun capriolen. Twee oude heren proberen het viertal te begeleiden, maar het is werkelijk lachwekkend wat er 's avonds op het journaal verschijnt. Zo zag ik gisteren om half tien een uitzending van Nieuwsuur, waarin journalist Nienke de Zoete Rutte pardoes tegen het lijf liep in het gebouw waar alles wordt bedacht. 'Ach meneer Rutte, u bent er ook nog!', zo sprak ze. Het gesprek kan ik niet woordelijk weergeven maar ik keek vol verbazing naar de hooghartige antwoorden van onze demissionair premier. Toen ze een opmerking maakte dat niemand zijn houding en zienswijze begreep, gaf hij aan dat dit hem niets deed. Nogmaals, de woorden heb ik niet meer helder, maar hier kwam het wel op neer. Ik vroeg me af of dit dezelfde man was die zo invoelend kon praten over die vreselijk ramp met de MH17. Was dit ook dezelfde man van wie de positie regelmatig aan een koord hing omdat hij weer iets had besloten waarover de Tweede Kamer in zijn geheel over struikelde. Dan kwam er een berouwvol 'er geen actieve herinnering aan te hebben' en was de zonde na veel gedoe vergeven, dan zag ik geen berouwvolle Rutte, maar altijd een breed schaterlachende man. Wat heb ik me in hem vergist. Nu werpt hij zich op als een soort Stoltenberg, maar beste Mark Rutte, deze hoogstaande politicus is nog volledig in functie. Jij reist overal heen, maar gaat op eigen houtje aan de slag, maar je wordt door ons betaald. En dan nog wat? Hoe reis je? Op eigen kosten of op de kosten van ons Nederlanders? 

Terugkijkend is het handig dat een premier hier twee jaar aaneen, mag blijven zitten en dan plaats moet maken voor een andere premier. En mocht hij of zij zeer goed gepresteerd hebben, dan kan hij /zij altijd weer twee jaar de kans krijgen om van Nederland een 'gaaf en rijk' land te maken. Woorden van Rutte...

 


 

***********************************************************************************

In de steek gelaten 

Wij bleven altijd met ons beiden,
niets dat ons ooit zou kunnen scheiden,
alleen de dood maar, en wat dan nog:
o, nog wel meer van dat soort zaken
zat jij me aldoor maar wijs te maken
en ik genoot van dat bedrog.

Dus toen je zomaar bent vertrokken,
ben ik me wel kapot geschrokken:
toen wist ik niet meer hoe ik het had.
Ik ben je vrienden op gaan bellen,
maar er was niemand die kon vertellen
hoe jij het had en waar je zat.

Als jij het ooit weer durft te wagen
om in mijn huis asiel te vragen,
als jij het lef hebt, als jij dat doet...
dan zal ik huilen, zal ik huilen,
ik zal mijn hoofd in je jas verschuilen
en ik zal fluisteren: Het is goed,
het is weer goed, alles is goed.

Willem Wilmink
Een eigen Hooglied
Uit Verzameld werk